Undervisningsopplegg om ytringsfrihet og ytringsklima
Nansen Fredssenter holdt undervisningsopplegg for Heggen videregående skole om ytringsfrihet og ytringsklima. Seks klasser ved musikk, dans og drama deltok på undervisningsopplegget.
Elevene lærer seg dialog, det å lytte og å prøve å forstå hverandre. Det er viktig å være i stand til å forstå hverandre, om man skal føle seg trygg nok til å uttrykke meningene sine. Sagt på en annen måte, gjennom å bygge et trygt felleskap i klasserommet gjennom dialog blir elevene bedre i stand til å bruke sin ytringsfrihet.
Undervisningsopplegget bygger på praktiske øvelser, hvor ungdommene får utforske begrep som yttringsfrihet, dialog, samtale, debatt, fellesskap og ytringsklima. Målet er å skape et fellesskap hvor klasserommet blir en trygg arena hvor ungdommene ønsker å ytre seg.
Rent praktisk starter vi med at de elevene får lære hva dialog er. Kjernen her er at man gjennom å lytte til andre, og forklare sin mening, blir man i stand til å forstå hverandre. Deretter får elevene en øvelse i nettopp å lytte til hverandre, hvor man snakker, mens en person lytter uten å si et eneste ord. Der går det opp et lys for mange, i hvor godt det kan være å for en gangs skyld bli ordentlig lyttet til, uten noen avbrytelser. Samtidig synes andre elever det er en lettelse å få lytte uten å kjenne på noe press til å gi en respons. Denne forståelsen for hva lytting gjør med oss, danner et godt grunnlag for den tre timer lange økta. Etter dette fellesskapet er dannet, hvor man blir trygg på å uttrykke seg, får de øve seg på å uttrykke seg kunstnerisk. Dette skjer i form av dikt, stillbilder, eller andre uttrykksformer. Å uttrykke seg kunstnerisk er elever ofte kan synes er skummelt, men gjennom å bygge steg for steg gjennom økta prøver vi å oppnå tryggheten til å tørre å utfolde seg.